Sunday 8 June 2008

HIDUP ADALAH PILIHAN

Perjalanan hidup ini penuh dengan dugaan dan cabaran yang harus kita tempuh...Nak tak nak kita harus juga tempuhinya...Ada jalan lurus dan jalan bengkang bengkok..Jalan yang salah jalan yang betul..Semuanya atas diri kita sendiri...Pilihan itu adalah diri kita ..Kita yang harus memilih jalan mana yang harus kita tempuhi...

Berbekalkan semua yang telah kita pelajari dan ketahui sepanjang perjalanan hidup ini selama ini pilihan kita itulah hasilnya...Jalan mana yang kita pilih adalah kolerasi dari apa yg telah ada dalam diri kita...

Tapi manusia kadang-kadang silap memilih jalan hidupnya..Jalan hidup yang salah juga jadi pilihan..Mereka berkata .." ala aku muda lagi nak seronok seronok dulu..enjoyyyy"... Tidak salah nak enjoy kan diri tapi kita ada batasan yang harus diikuti..Kita sudah ada "guideline" yang memandu hidup kita ke arah kesejahteraan dan keberkatan hidup...Semua jalan hidup yang salah itu ada keburukannya..Mungkin kita tidak nampak sekarang tetapi akan datang kita tahu akan akibatnya...berfikirlah untuk jangkamasa yang panjang...sebab dan akibat dari perbuatan kita itu...Percayalah kita akan menyesal untuk masa akan datang jika jalan hidup yang salah juga kita ikuti..Mungkin kita fikir ada masa untuk bertaubat..Tidak semestinya..Jika Allah berikan peluang mungkin tidak ada masalah untu bertaubat tapi jika kita tidak sempat masa itu..macamana?...Tidakkah kita akan tergolong dalam hambanya yang engkar nanti?..So bertaubatlah sebelum terlambat..Jalan yang cukup luas dibentangkan untuk kita didepan..Pilihlah jalan mana yang harus kita tempuh dan ikuti...Pilihlah jalan-jalan kebaikan yang disediakan untuk kita...Jangan pilih jalan yang salah dan jalan-jalan yang mendorong ke arah yang tidak baik..Kita sebagai manusia yang berakal dan mempunyai iman pilih lah berdasarkan "guideline" yang telah disediakan oleh Allah untuk kita supaya setiap langkah perjalanan hidup kita ini akan mendapat keberkatan dan kerahmatan Allah..Insyallah...

5 comments:

  1. Hi Ad,

    "Life is choices"... Hidup dengan pilihan dah jadi sinonim. Bak kata pepatah tu, macam isi dengan kuku...

    Hidup mengajar kita memilih yang terbaik di kalangan terbaik yang ada. Kalau diberi kata dua... mungkin mudah untuk buat pilihan, samada kita inginkan 'outcome' yang lebih baik atau sebaliknya.

    Tapi, bagaimana kalau pilihan itu lebih dari 2? Lebih banyak pilihan, lebih susah untuk kita pilih. Tak salah juga kalau tersalah pilih, sebab kesilapan akan membawa kita ke jalan yang benar... Kalau asyik betul je.. bila nak belajar tentang kehidupan kan???

    p/s: kehidupan bukan sekadar pilihan, tapi dengan pilihan hidup kita akan lebih bermakna... Choose wisely...Live life to the fullest!!!

    ReplyDelete
  2. Ya saya setuju hidup adalah pilihan. Kita yang memilih jalan hidup kita sama ada ke arah kebaikan dan ke arah keburukan. Hidup terlalu pendek untuk kita pandang ke belakang dan menyesali apa yang terjadi. Adalah lebih baik kita pandang ke depan dan mengambil tauladan dari apa yang terjadi sebelum ini.

    Kita yang memilih untuk hidup senang atau susah di dunia ini. Saya mengambil aspek dari segi duniawi di mana ramai yang kadang2 lupa duniawi yang sementara ini secara total dan hanya melihat bekalan yang hendak dibawa ke akhirat kelak. Saya tidak berkata ianya buruk tetapi haruslah seimbang. Terdapat beberapa kawan saya yang tidak langsung mengendahkan duniawi di mana prinsip yang dipegang ialah "sedangkan ulat dalam batu boleh ada makanan". Ulat dah memang habitat di dalam tanah boleh la, kita manusia pula mempunyai habitat yang sama? Tidak sama sekali. Jadi sebagai khalifah di muka bumi, kita hendaklah bijak menggunakan bumi kita dan berkerja keras untuk kesenangan kita di dunia dan lebih-lebih lagi kepada rakan-rakan yang sudah berumah tangga. Barulah insiden seperti kenaikan haraga minyak tidak menggugat kehidupan kita.

    Wallahualam...

    ReplyDelete
  3. setiap perkara pun adalah membuat pilihan. even kita tak amik tahu pun, itu bererti kita membuat pilihan utk tidak amik tahu..

    salam pekenalan~

    ReplyDelete
  4. memang hidup adalah pilihan..but its hard to choose..plus choice can be choices..its more than one selalunya..dan jalan yang terbaik adalah membuat penilaian dengan terperinci mengenai pilihan kita..salah pilih tak apa asal kan kita jadikan ia sebagai teladan...

    ReplyDelete
  5. YEAH...setuju dengn AD...life is all about making choices....

    *sedang mencari jalan kembali...

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)