Saturday 12 July 2008

Pengakhiran...

Setiap yang bermula pasti akan berakhir kan?..Apa sahaja yang kita lakukan diatas muka bumi Allah ini akan berakhir jua suatu hari nanti...Yang hidup pasti akan menemui mati..Apa sahaja lah yang ada atas dunia ini ada akhirnya...Sebab dunia ini hanyalah suatu tempat persinggahan sementara kita menuju suatu tempat yang abadi untuk selama-lamanya...Ketentuan hidup sudah begitu ,kita tidak dapat lari dari ketentuan pengakhiran itu..Kita perlu juga menempuhinya suatu hari nanti..Tapi adakah kita sudah bersedia?..Itu diri kita sahaja yang tahu..dimana kita skrg dan apa persediaan yang kita telah lakukan..Bila akhir itu sudah sampai kita perlu meninggalkan semuanya even orang yang kita sayang,orang yang kita cinta,benda yang kita suka,apa sahaja yang memberikan kenikmatan hidup yang kita rasa diatas mukabumi ini...Tapi ketentuan itu telah ditentukan dengan suatu jaminan yang jelas dan terang balasannya..Moga kita dalam linkungan redha dan berkatNYA..Insyallah....So jom kita layan lagu ni...Satu lagu yang membuatkan kita berfikir...hmm..


BILA WAKTU TELAH BERAKHIR --- BY OPICK

Bagaimana kau merasa bangga
Akan dunia yang sementara
Bagaimanakah bila semua hilang dan pergi
Meninggalkan dirimu

Bagaimanakah bila saatnya
Waktu terhenti tak kau sadari
Masikah ada jalan bagimu untuk kembali
Mengulangkan masa lalu

Dunia dipenuhi dengan hiasan
Semua dan segala yang ada akan
Kembali padaNya

Bila waktu tlah memanggil
Teman sejati hanyalah amal
Bila waktu telah terhenti
Teman sejati tingallah sepi

8 comments:

  1. Salam Ad...

    They say... 'Ajal maut, jodoh pertemuan, di tangan Tuhan..' dan 'Setiap yang hidup, pasti akan mati...'

    ALLAH berfirman bermaksud: '(Allah) yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkara lagi Maha Pengampun.' (Surah al-Mulk ayat 2).

    Allah memulakan ayat ini dengan menyebut perkataan 'mati' terlebih dulu sebelum menyebut perkataan 'hidup'...

    Apabila seseorang itu sentiasa mengingati mati, maka dia akan lebih tenang menghadapi segala ujian Allah.... Ujian itu hanya proses untuk mendapat kejayaan daripada Allah... Kematian adalah suatu perkara yang tidak dapat dihindari dengan apa cara sekalipun...

    Mengingati mati banyak hikmahnya... Antaranya dapat mencegah seseorang daripada melakukan maksiat... Ia juga mampu melembutkan hati yang keras... Saat-saat kematian jarang sekali diingat seseorang yang sedang mengalami kesenangan dalam hidupnya, melainkan dia akan merasakan kesempitan hidup...

    Semoga Allah SWT menunjukkan kepada kita sebaik-baik jalan dan petunjuk yang lurus...

    ReplyDelete
  2. ni simbolik AD nak tutup blog ke?

    ReplyDelete
  3. Qistina - Alhamdulillah..Ulasan yang sangat Ad suka..Tq...Sama2 kita menuju jalan yang satu dengan aturan hidup yang lurus..Insyallah..

    Axim - Tutup blog?...Pandai2 jer dia yea..Bukanlah..Pengakhiran suatu perjalanan..macam2 perjalanan yang kita tempuhi..adakalanya ia perlu berakhir..malah kdg2 ia berakhir dengan sendirinya...hehe..

    ReplyDelete
  4. Hidup dan Mati... dunia dan akhirat hendaklah seimbang. Masa kita di sekolah dulu pun ada belajar "wasatiah".

    Keseimbangan itu penting... macam dacing... harus diseimbangkan :)

    Sama macam Axim, ingatkan Ad nak quit blog... syahdu je post kali nih.

    ReplyDelete
  5. sungguh insap skalik entry ni huhu

    ReplyDelete
  6. Faisal - Yup keseimbangan adalah perlu..tapi keseimbangan itu suatu proses yang adil dalam menafsirkan suatu perjalanan yang pasti akan kita tempuh..

    Masy - Keinsafan bagi yang mahu berfikir...

    ReplyDelete
  7. Alam Setia - Tak kemana2 pun lagi..hehe

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)