Thursday 6 November 2008

GURISAN HATI DALAM JAGA...

Hati sering terguris.Hati sering terluka..Hati sering ngilu..Hati sering pedih.Kenapa hati sering diperlakukan begitu. Kenapa? Tiada ruangkah untuk hati merah bersih.. berkilat.. bersinar..? Kenapa sering diperlakukan kekejaman terhadap hati?Apa dosa hati sering diperlakukan begitu?Apakah silap hati sampai manusia sering memanah hati..menikam hati?Kenapa tidak ramai yang menjaga hati membelai hati menjirus sejuk hati?Hati juga yang menjadi mangsa dilukakan dan diguriskan...Pedihnya rasa hati bila diperlakukan begitu... Kadang2 hati tidak mampu berbicara tentang kepedihannya tetapi kadang2 hati tidak dapat menahan sabar lagi seterusnya memberontak kejam...Hati amat susah untuk dibaca...Amat sukar untuk difahami...tetapi tafsiran perbuatan mencerminkan hati..kadang2 akibat kepedihan, perbuatan cerminan hati cukup bodoh untuk dilihat....cukup emosi untuk ditatapi...cukup kejam untuk ditelusuri...

Kadang2 cerminan hati menipu...keikhlasannya tidak nampak...kejujurannya palsu...Semuanya pembohongan yang nyata cerminan hati...Kenapa hati berbohong?..Kenapa cerminan itu yang wujud..Kenapa tidak cerminan yang asli dan nyata benarnya?...Hati..tidak siapa yang tahu bicaranya... tidak siapa yang tahu rintihannya... tidak siapa yang tahu justifikasi tindakannya...

Bicara hati sering buat kita bosan...sering buat kita menyampah... sering buat kita gila..sering buat kita tidak sabar...sering buat kita menangis..Jarang-jarang kita melihat hati membuatkan cerminan ketawa..cerminan bahagia...Yang kita nampak walaupun ketawa tetapi hambar gelaknya... Walaupun wajah bahagia tetapi jelas garis kedut dukanya..

Tiadakah lagi manusia yang sering dan tetap dalam menjaga hati,membelai hati,melindungi hati,menyelimuti hati?...Amat payah untuk menemui lagi manusia seperti itu...Amat sukar untuk mencari lagi...Yang ramai adalah manusia yang melukakan hati,mengguris hati,menikam hati,memanah hati,....Arghhhh bosan bicara hati...Arghhhh tension soal hati..Arghhhh gila cerita hati...Hati tiada siapa yang tahu..

5 comments:

  1. aku jugak punya hati.
    aku genggam hati aku kejap-kejap.
    aku jaga, aku belai, aku asuh.
    tapi dalam diam, hati aku tetap disentuh.

    ReplyDelete
  2. soal hati ni senang je sebenarnya, tapi, manusia yang jadikannya payah.

    kadang2 pelik, bila hati yang kat dalam, diliputi dengan isi2 dan juga pembuluh darah, boleh sering terluka, dan lukanya lebih pedih dari luka fizikal.

    p/s: harap2 Cahaya takkan lukakan hati orang, dan harapnya orang tak buat mcm tu kat Cahaya. Tapi kalau ada, maafkan Cahaya, dan Cahaya dah maafkan orang tu siang2. :)

    ReplyDelete
  3. ADDY-Kenapa ianya tetap juga diusik bila dijaga dibelai...diasuh..Kenapa ada penganggu hati?...

    ReplyDelete
  4. bukan pengganggu.
    lebih tepat, pencuri.
    sebab hati tetap hati.
    walau dijaga, dibelai, di apa sekali pon.
    hati tetap juga kekal hati.
    sebab hati punya rasa.
    dan rasa itu hadir dari kita sendiri.

    ReplyDelete
  5. CAHAYA-Kenapa ya hati yg jauh diselindungi tetapi terasa juga pedihnya sampai ke dalam..
    Harap2 kita semua tahu menjaga hati orh lain dan org lain juga menjaga hati kita...

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)