Sunday 9 November 2008

HIKMAH SUATU PERJALANAN..


Langkah perjalanan kita semakin keliru..semakin tidak pasti mana arahnya...Walaupun cantik aturnya cantik pemandangannya tapi kadang2 langkah kita terhenti ditengah jalan..Kita tidak berasa yakin lagi dengan apa yang kita lakukan...Pengorbanan kita selama ini dirasakan cuma sia-sia..

Kita sudah cuba yang terbaik sudah mempersembahkan suatu yang mulia tapi kita rasakan perjalanan kita itu cukup singkat dan pilu rasanya...Komitmen yang padu dengan ketepatan yang jitu kita lakukan tetapi perjalanan itu harus ditamatkan jua..Perjalanan yang kita rasakan dulu cukup manis yang cukup cantik tetapi kenapa ianya harus terhenti begitu?

Perjalanan kini yang telah banyak onak dan duri yang kita lalui..Perjalanan yang cukup bererti bagi diri yang terpaksa kita tamatkan bagi meneruskan perjalanan yang baru...Suatu perjalanan yang mungkin akan lebih memberikan manfaat pada diri..Tapi sanggupkah kita untuk menempuh suatu perjalanan yang baru?..Sanggupkah?.Mungkin oleh keterpaksaan kita harus juga melangkah ke suatu perjalanan yang baru...Mungkin juga perjalanan yang kita cuba elakkan sebelum ini tetapi akibat keterpaksaan kita harus juga melangkah...Mungkin longlai dan lemah langkah kita..Mungkin juga cukup perlahan langkah itu tetapi diharapkan ianya menjadi laju...

Pelbagai jalan yang kita lalui dalam hidup..Ada jalan yang tiada rintangan..Cukup senang kita melaluinya...tetapi ada juga jalan yang banyak lopaknya..banyak curamnya yang banyak mengajar kita tentang erti hidup sebenarnya..Yang banyak mematangkan diri menjadi yang lebih baik..Mungkin mengajar kita menjadi sabar, tabah, yakin dan mungkin juga mengajar kita untuk menginsafi diri..Untuk kita melihat kedalam diri apakah usaha kita selama ini berbaloi dan membantu diri..

Di dalam tiap langkah yang kita aturkan kita mempelajari sesuatu..Sesuatu yang amat bermakna yang akan memandu hidup kita ke suatu arah atau destinasi yang sama..Manfaatnya mungkin kita tidak nampak sekarang tetapi mungkin suatu hari manfaatnya akan muncul ..

Kita rasakan mungkin ini takdirnya yang membuatkan perjalanan itu terhenti tetapi ada yang menyalahkan takdir terus kerana menghentikan perjalanan...Tetapi tidakkah kita sedar tentang hikmah sesuatu kejadian?..Hikmah untuk kita menjadi lebih baik ..Bila tercapai hikmah itu barulah kita tahu dan sedar apa yang berlaku sebenarnya dalam perjalanan hidup ini..

18 comments:

  1. Setiap langkah, setiap apa saja perbuatan kita hari ini mencorakkan hari esok. Salah tindak tanduk hari ini, kalau tak kembali kepadaNya, akan salah selalu, sampai bila² selagi tak kembali.

    Perubahan, atau sesuatu yang baru itu bukannya semua yang buruk. Perubahan boleh menjadi yang baik, untuk diri sendiri mahupun orang lain.

    p/s: Berubah sekiranya perubahan itu perlu. Berubah untuk diri sendiri, jgn utk orang lain!

    ReplyDelete
  2. sungguh bermakna entri ni :)

    ReplyDelete
  3. welcome to pondok batu 11,kampung rantau panjang,mentakab,pahang. the greatest place i had visited. mungkin disini lu akan jumpa apa yang lu cari2 selama ini...penuh misteri!!! i challenge u bro...........even now my brain still....that

    ReplyDelete
  4. Setiap insan yang dijadikan oleh Allah mempunyai kelebihan masing-masing. Bagaimana ia memilih jalan itu, semuanya bergantung kepada akal fikiran yang telah dianugerahkan olehNya kepada kita... tepuk dada, tanyalah akal...

    ReplyDelete
  5. AREP - Life is a journey?..Macamana kalo tukar jadi journey is a life...?hehe..macam2 laa Ad ni kan..

    ReplyDelete
  6. CAHAYA-Ya betul tu cahaya...Perubahan adalah perlu untuk diri sendiri..tetapi jangan memaksa diri untuk berubah ..tetapi kdg2 we have to berubah demi suatu kebaikan walaupun diri rasa berat awalnya...

    ReplyDelete
  7. LINDOSH-Bermakna ek?Tang mana tu?..hehe

    ReplyDelete
  8. MAT DIN - Hmmm..Perjalanan itu masih misteriiii.....Cabaran itu pasti ada walau dimana2 pun langkah kita....

    ReplyDelete
  9. PUTRA745-Yup betul tu...Kita mempunyai kelebihan masing2.,, berdasarkan kelebihan itulah kita memandu arah jalan ke mana harus kita tuju...jalan yang kita pilih adalah berdasarkan apa yg kita fikirkan terbaik bagi diri...

    ReplyDelete
  10. tapi yang namanya hidup itu tetap indah kan?

    ReplyDelete
  11. ADDY-Indah bagi yang tahu kemana arah perjalanan yang ingin mereka tuju...tetapi amsih ada yang masih tercari2 kemana rah yang ingin dituju...ke kiri atau ke kanan..ke depan atau ke belakang...hmmm

    ReplyDelete
  12. hidup ni memang atas keputusan diri kita sendiri..

    bagi axim,mana mana jalan yang kita pilih dan lalui masing masing punya kelebihan dan kekurangan masing masing yanf terseniri..

    berbuat salah tak semestinya sesuatu yang merugikan selagi kita mampu untuk belajar sesuatu dari kesilapan tersebut dan menjadikan ia sebagai pandaun di masa hadapan..

    our life is our Choice..

    ReplyDelete
  13. AXIM..Betul apa yg azim perkatakan..Kita banyak belajar dari kesilapan yang kita lakukan..Dengan kesilapan kita dapat memperbaiki diri agar menjadi lebih baik..Insyallah.

    ReplyDelete
  14. selalunya manusia akan set kan satu target (perjalanan) hidup. ada yang letak target untuk 1 tahun, 2 tahun dan ada juga yang 10 tahun. bergantung kepada indivisu itu sendiri. ada yang leka dan dibuai cinta atau pun benda-benda yang lain dan akhirnya seseorang itu akan lupa target yang telah diset sebelum ini. apa yang perlu kita buat ialah kembali ke pangkal jalan. kembali fokus. kembali kepada target kita.

    aku hendak berjaya.

    ReplyDelete
  15. tentang perjalanan... tidaklah penting di mana ia bermula... pentingnya di mana ia akan berakahir... semoga perjalanan hidup kita di akhiri dgn sempurna...

    ReplyDelete
  16. FAISAL-Yup perlunya target dalam hidup..Supaya matlamat itu tercapai..Tetapi ada yg target tiba2 hilang target..target entah kemana...Mungkin sebab terlalu lama target..dan target tak menjadi..Mcm faisal kata dibuaii dan leka dengan bunga2 dan gula2 hidup yg lain..hmmm back to our target..Insyallah tercapaii...

    ReplyDelete
  17. CHIME- Yaa chime moga kita semua mengakhirkan jalan hidup kita dengan sempurna..Dan moga kita juga diiringi keberkatan dan kerahmatannya sentiasa dalam perjalanan itu..Insyallah..

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)