Saturday 23 May 2009

Fahami Diriku


Aku tidak bisa menipu

Aku tidak bisa menahan

Aku tidak bisa membuang

Aku tidak bisa meluahkan


Apa yang aku rasa

Apa yang aku tahan

Apa yang aku simpan

Apa yang aku pendam


Sudah berkali aku tunjukkan

Sudah berkali aku umpamakan

Sudah berkali aku bayangkan

Sudah berkali aku impikan


Engkau tidak pernah nampak

Engkau tidak pernah peduli

Engkau tidak pernah perasan

Engkau tidak pernah sedar


Hakikat itu pasti

Hakikat itu jelas

Hakikat itu nyata

Hakikat itu sedia


Tapi jauh disudut hati

Aku tahu engkau sedar

Aku tahu engkau nampak

Aku tahu engkau rasa


Mungkinkah kau mengujiku

Mungkinkah kau menelahku

Mungkinkah kau membenciku

Mungkinkah kau mengkhianatiku


Hasratku ikhlas

Hasratku jujur

Untuk memilikimu

Sepanjang hidupku


Walau engkau tidak pernah rasa

Walau engkau tidak pernah cinta

Aku kan tetap menyayangimu

Aku kan tetap menyintaimu

Selagi helaan nafasku ada



p/s:Tiada kena mengena dengan penulis kay..hehe

20 comments:

  1. Salam Ad.Rifza.

    Diri sendiri pasti faham diri.
    Tanpa ceritapun faham.
    Tanpa sebutpun faham.
    Tanpa bisikpun faham.

    Tidak mungkin boleh berbohong pada diri.
    Tidak mungkin berbohong pada Tuhan.

    Umpama bayang-bayang diri akan ikut ke mana-mana.
    Tidak mungkin bayang-bayang dapat ditinggalkan.

    Semuanya di dalam linkungan-Nya.
    Semuanya di dalam makrifat-Nya.

    Tetapi,
    Manusia sukar mendapatkan pengertian bersama.

    ReplyDelete
  2. LEENOH-Salam..Hmmm sukar ek manusia utk mendapat pengertian bersama..Atau manusia itu hanya buat-buat tidak faham..
    Bayang-bayang akan sentiasa mengikuti kita kemana sahaja kita berada..Walau kita lari laju sejauh mungkinpun bayang-bayang sering ada dekat..Sememangnya tidak dapat lari..Kita cuba membohongi hati tapi kita juga tidak dapat memahami hati..Tapi kita mengharap orang faham diri kita...hmmm

    ReplyDelete
  3. Takkan kita nk menyayangi insan mcm tu lagi? erm.. boleh ke? huuuuuu

    ReplyDelete
  4. SEKEPING HATI-Hmm boleh atau tidak terpulang pada hati kan?..Hati yg merasa dan terasa..Org lain hanya nampak sahaja luaran tapi hati mereka tidak nampak..huuu

    ReplyDelete
  5. ceh..baca P/S trus tak jadi nak komen.ye ke xde kena mengena nih?

    ReplyDelete
  6. tulus sgt..
    ati ske..
    wee~~

    p/s:mcm ade tersangkut skit ngan coretan abg Ad tu
    huhu..

    papehal hidup mesti terus..
    yeah!!
    hehe

    ReplyDelete
  7. I HATE LOLIPOP-Hehe..rasa-rasa ada kene mengena tak?hehehe..

    ReplyDelete
  8. SUNSHINE-Tersangkut tang mana tu?hehe..

    ReplyDelete
  9. betul ke takde kena mengena ni?

    ReplyDelete
  10. CAHAYA-Betul atau tidak atas tafsiran pembaca masing2..hehe..

    ReplyDelete
  11. Ku cuba memahamimu...
    Tetapi ku gagal menilaimu...
    Kerana di hatimu...
    Hanya tuhan yang tahu....

    ReplyDelete
  12. Manusia selalunya ambil mudah pada apa yang di depan mata. Tapi bila ianya pergi, baru mula cuba untuk menghargai.

    ReplyDelete
  13. Anugerah yang tidak ternilaikan penuh kemanfaatan.

    ReplyDelete
  14. ZAMZPOTTE-Hmmm hanya tuhan yang tahu kan?...

    ReplyDelete
  15. HONEYA DIAZ-Yup thats true...Bila yg ada didepan mata seringkali diabaikan..Bila hilang dari mata barulah rasa suatu kehilangan..tetapi pada saat dam masa itu keadaan takkan kembali pada yang asal kerana yang diabaikan itu sudah jauh hati dan sudah nekad untuk pergi tanpa menoleh kembali walau seinci..hmmm

    ReplyDelete
  16. D'RIMBA-Hmmm kadang-kadang manusia itu tidak pernah dapat menilai suatu anugerah yang mereka miliki...

    ReplyDelete
  17. Ad Ritza : Yup. Pada masa itu, menangis air mata darah pun tiada gunanya. Oleh itu, hargai lah apa yang ada dihadapan kita, hargai lah mereka yang menghargai dan menjaga kita sepenuh hatinya. Kadangkala kita rasa dgn melepaskan org yang kita miliki sekarang untuk sesuatu yang lain,adalah pilihan yang terbaik. Tapi kita lupa kerana kemungkinan yang kita less concern itu lah ada lah UNTUK KITA..

    ReplyDelete
  18. HONEYA DIAZ-Betul betul betul..

    ReplyDelete
  19. kalau ada kena mengena pun x salah..story morry la skit, leh bagi idea bernas.

    ReplyDelete
  20. lerrr mati2 akok non igt kisah Ad..x jd kumen lah..tih3 :p

    mau balik sudehh... :p

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)