Saturday 3 May 2008

KENAPA?


Kenapa orang tidak pernah nak menghargai apa yang kita lakukan untuk mereka?Apa yang kita lakukan dikatakan menyibuk hal orang lain padahal niat kita adalah baik untuk diri mereka.. Teguran atau nasihat kita ikhlas..Tidak pernah terdetik sikit pun didalam hati untuk mengutuk or menyindir ke apa...semata-mata ikhlas sebagai seorang yang caring or ambil berat hal kawan..
Adakah mereka tidak mahu menerima kebenaran atau kebaikan?..Sedangkan jelas apa yang mereka lakukan itu salah..Adakah mereka rasa selesa dan gembira dengan diri mereka yang sentiasa didalam jalan yang salah itu?..Mustahil mereka rasa selesa cuma mungkin mereka buat tak tahu jer atas kesalahan yang mereka lakukan sampai suatu masa mereka akan lebih rasa kesusahan didalam kesalahan mereka itu..Apa yang mereka inginkan hanyalah keseronokan..Keseronokan yang tidak memberikan apa-apa makna dalam hidup sebagai seorang yang berpegang pada jalan ISLAM..Tidakkah mereka sedar hidup ini semata-mata hidup ini sahaja?..Tiada kehidupan lain?Tidakkah mereka tahu akan ada suatu hari yang akan diperhitungkan segala yang kita lakukan?..Tahukah kita?Sedarkah kita?

So kembalilah kepada fitrah kejadian yang telah ditentukan..Kembalilah kepada fitrah asal kejadian kita..Dan sedarlah kemana arah tujuan kita selepas ini..Tujuan yang pasti akan menakutkan bagi yang melakukan kesalahan dan mengembirakan bagi yang membuat kebaikan..Dan dengarlah teguran dan nasihat yang baik yang ingin disampaikan oleh sahabat-sahabat yang baik yang dengan niat untuk kebaikan diri kita..Kebaikan yang amat payah kita dapati dalam dunia sekarang dan fikirlah kenapa kita di kurniakan seorang sahabat seperti itu..Kita seharusnya bersyukur kepada Allah diatas kurniaan NYA itu untuk kita..Yang mungkin orang lain tidak dikurniakan..Fikir-fikirlah kenapa?....

5 comments:

  1. Janganlah cepat berputus asa...insyallah kalau niat kita baik dan ikhlas Allah akan sentiasa membantu kita...

    ReplyDelete
  2. hampir sama dengan apa yang berlegar dalam kepala aku. Kalau kawan ko tu lelaki, teruskan usaha. Kalau perempuan, sia-sia je menegur. Mereka hanya berubah dengan inisiatif sendiri. Lagi ko nasihat, makin teruk jadinya. Silap2 ko dipersalahkan.

    ReplyDelete
  3. Syam - Siapakah yang nampak niat kita?..hmm..

    Saad - Adakah aku mampu lagi?..

    ReplyDelete
  4. memang org tak nampak niat kita tapi Allah nampak...teruskan berusaha insyallah...

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)