Saturday 10 May 2008

MENCARI

Hari ini Ad just nak share apa yang Ad buat sehari hari ni...Apa yang Ad buat hari ni telah dirancang beberapa hari oleh Pakcik Keti .. Kami perlu membuat pencarian hari ini katanya..Pencarian kami bermula pada pukul 10 pagi apabila motor honda cupnya menghampiri rumah Ad..

Pakcik Keti : Pay ooo pay mari kito gi cari ...

Ad : Ooo PokCik keti mari doh..metar pokcik nok make nasik berlauk ni metar..baru jah kelik dari keda sakni..metar deh..

Pakcik Keti : Ok berehhh...

So tepat jam 10 pagi ( Puntual betul Pakcik ni..ahaks ) kami pun memulakan perjalanan dengan Wira Sedan Ad laa kete mana lagikan?..hehe...So kami pun pergilah ke sebuah ladang getah yang sememangnya dipenuhi pokok getah laakan takkan pokok kelapa kott...hehe.....Tak jauh dalam 3 kilometer jer dari umah Ad...Masuk satu lorong penuh pokok getah disekeliling ...Sampailah kami di sebuah rumah yang agak usang...Kami mencari Pok Loh.. Duk tengok2 Pok Loh takde dirumahnya...Dimanakah Pok Loh fikir kami..hmmm..lepas bagi salam keluarlah seorang wanita kakak kepada Pok Loh..


Pakcik Keti : Pok Loh takdok dumoh ko?

Kakak Pok Loh : Ado sakni jah baru naik moto gi mano ..Metar jah tu tunggu lah deh..Bakpo cari dio?..

Pakcik Keti : Ado kijo sikit laa ni..takpo kito tunggu metar...

Kami pun berjalan ke kebun getah berhampiran...Kami memerhati sebuah rumah usang disitu..Kami mengedap dicelah-celah rumah itu..

Pakcik Keti :weeeiii lokkk gemukk molek laaa..besarnyooo..

Ad: Hoo laa besar molek...gemukkk sungguh buleh ni sedapp ni..

Pakcik Keti : Nga hok dumoh gemuk hok ni laa...

Ad: Yo lo Pokcik...(sambil tergelak )..

Sejurus selepas itu kedegaran bunyi moto...beh beh beh..honda cup jugak rupanya..hehe..Pok Loh sudah sampai...Kami pun bertanyalah tentang apa yang kami lihat tadi...Dan kami meminta dengan Pok Loh hendak kan apa yang kami lihat tadi..

Pok Loh : Tok sir..tok sir bui laa...lamo doh..saye sangat...

Pokcik Keti : Buleh lahh Pok Loh...

Pok Loh : Tok sir .. Tok Sir..

Pokcik Keti : Wak gapo nok taruhnyo?..Banyok lagikan ado tuu...

Pok Loh : Hok tuh laa paling saye...

Jam menunjukkan hampir pukul 12.30 tghari...Akhirnya Pok Loh masih dengan keputusannya...Kami pulang dengan hampa...

Kami meneruskan perjalanan kami ke sebuah rumah yang mempunyai padang yang agak luas...rupa-rupanya rumah kawan Pakcik Keti..Kami ke padang yang luas itu..dan memerhati dan memilih ...sambil kami berbincang kan sesuatu dan Pakcik pun dah kepenatan mencari akhirnya kami bersetuju untuk membeli seekor kambing import dengan harga RM500 ..Ngeh3..nak cite Ad mencari kambing jer ni untuk majlis akikah anak Ad oppss terlebih sudah....Anak buah Ad laa akhir bulan nanti....Akhirnya dapatlah kami mencari seekor kambing untuk tujuan seperti yang telah disebutkan..hehe..dan kami akan kembali mengambil kambing tersebut pada petang khamis nanti..Tapi kami masih tidak berpuashati kerana kambing itu adalah kambing import..bukan kambing kampung seperti hajat asal kami..tapi takpelah asalkan kambing..Yang penting cukup umur untuk akikah nanti..

Oleh kerana tidak berapa puashati hendakkan kambing kampung ,pada sebelah petangnya Ad pergi ke Kg Lalang Luas Labok..Disitu ramai yang bela kambing ..duk tanya-tanya orang semuanya kata kambing masih tidak cukup umur..Singgah di rumah Pak Cik yang Ad pernah sampai untuk mencari kambing beberapa tahun yang lepas...sampai2 jer hujan plak lebat..Dia pelawa masuk..So siap bleh minum air teh panas lagi dengan biskut"tawar" ( alaa biskut kering tu ..brand Jacobs tu ) hehe... best lak lama tak makan macam tu...dulu kecik2 selalu makan macam tuh siap hancurkan biskut dalam air teh makan dengan sudu..ahaha...teringat kecik2 plak... Tanya dia ,dia kata dah tak ramai orang bela kambing kampung sekarang..kawasan takde..yang orang bela sekarang kambing Boer atau Jampari jer...Kambing Kampung jarang-jarang ,kadang-kadang... So pencarian hampa juga untuk mencari kambing kampung... Kambing yang Ad belapun takde yang jantan thats why cari kambing jantan kat tempat lain..So tetaplah dengan keputusan untuk membeli kambing import tu yang kat padang yang luas tu tepi lebuhraya timur barat tu ...Pakcik tu siap ada syarikat jual kambing importnya..Ad nak gelak dengar nama syarikatnya...Nak tau nama apa?..Syarikat Berani Gagal namanya...haha.. bagus gak berniaga tidak takut kepada kegagalan ..hmmm satu motivasi yang cukup baik bagi orang yang berniaga...betul tak bisness man and bisnesswoman yang membaca entry Ad ni..Adeke diorg baca?..haha...Apa-apa jerlah ..so berakhirlah pencarian Ad...Tak semua yang kita cari kita akan dapat dengan mudah...Tanpa usaha yang jitu dan padu amat payah untuk kita mendapatkan apa yang kita cari .. Tapi kadang-kadang kita tidak mencari tetapi ianya datang sendiri.. So hargailah apa yang kita cari kerana tidak semua orang akan dapat apa yang mereka cari... Malah kadang-kadang apa yang kita cari hilang begitu sahaja..dan apa yang kita tidak cari datang dengan tiba-tiba... Lumrah hidup kerana apa-apa yang berlaku adalah ketentuanNYA..

9 comments:

  1. Bestnya nama syarikat tuh... hehe.
    Ya sekarang memenag musim membela kambing Boer tu sebab kambing jenis tu cepat membesar. Senang sikit nak kaut keuntungan.
    Ye la, kalau cepat besar... jual pun cepat kan?

    Good post.

    ReplyDelete
  2. Faisal - Ya betulll..hehe...tapi harga nya pun tinggi gak compare ngan kambing kampung..dan aura bau kambing kureng sikit Ad rasa..hehe

    ReplyDelete
  3. oo perusahaan yg bagus..family kita pon ada wat gak..tapi kmbing jamnapari+boer..cute2 jer sumer!~

    ReplyDelete
  4. nak balik kg...
    sedap molek cukur jambul..
    x ajok pun..

    ReplyDelete
  5. Anonymously - Apa??? Cute??..haha..

    Raz - Meh laa nok mari gaks akikah nanti..hehe

    ReplyDelete
  6. hehe..
    kena tempah tiket flight la kalu g2 gak..
    ambik d airport sultan Ismail deh..

    ReplyDelete
  7. dah dapat ke cari kambing kampung abang

    ReplyDelete
  8. Udin - Tak dapatlaa..dapat yg import jer..telinga panjang..hehe

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)