Friday, 12 September 2008

RAHMAT DISEBALIK UJIAN ...

Salam Ramadhan ...Hari ni cuti jumaat so takde apa yg hendak di buat..Puasa-puasa ni jalan2 kurang sikit..hehe..kalo pegi pun bazar ramadhan kat pekan Machang sebelah petang...Nak beli akok,jala mas, buah tanjung la rasanya..Kueh Klate..but now quite expensive laa..Jala mas tu dah 3 utk 2 ringgit...Hmmm semua semakin mahal walaupun hari2 dipantau oleh Pegawai Pemantau Harga KPDNHEP..Nak buat camno kan..dah bahan2 mentah pun mahal jugak so peniaga takde pilihan kecuali naikkan harga..dan kenapa pulak bahan mentah itu mahal?sebabnya kos pengangkutan...Kos pengangkutan pulak sebab apa?..Semua pun tahukan?..Hmmm..Sabar je lah....Cuti2 ni plan nak kemas apa2 yang patut untuk majlis besar nanti hari raya ke 4 ..Moga semuanya berjalan lancar..Insyallah..
Hari ini dah hari yg ke 12 kita berpuasa..Sepanjang 12 hari ini sudahkah kita memanfaatkan peluang yang Allah berikan kepada kita pada bulan ini?..Mungkin ada yg ambil peluang itu dan mungkin juga tidak oleh sebab kesuntukan waktu kerja atau macam2..tapi semua itu adalah ketentuannya juga...Kita diuji lagi dengan kesuntukan waktu untuk mengejar sesuatu peluang yang diberikan untuk kita..Tapi itu pandai2lah kita membahagikan masa kedua2nya penting dunia dan akhirat..Dalam waktu ini juga macam2 ujian dan dugaan telah kita tempuh dan mungkin juga ada yang masih tidak merasa ujian itu..Moga kita sama-sama dapat menghadapi apa jua ketentuan ujian itu untuk kita dengan penuh redha dan sabar..Insyallah..Ujian ini tidak akan putus selagi hayat dikandung badan..Ujian dengan rahmatNYA jua...Insyallah..
RAHMAT DISEBALIK UJIAN
DALAM DERITA ADA BAHAGIA
DALAM GEMBIRA MUNGKIN TERSELIT DUKA
TAK SIAPA TAHU
TAK SIAPA PINTA UJIAN BERTAMU
BIBIR MUDAH MENGUCAP SABAR
TAPI HATILAH YANG REMUK MENDERITA
INSAN MEMANDANG
MEMPUNYAI PELBAGAI TAFSIRAN
SEGALA TAKDIR
TERIMALAH DENGAN HATI YANG TERBUKA
WALAU TERSEKSA ADA HIKMAHNYA
HARUS ADA RASA BERSYUKUR
DISETIAP KALI UJIAN MELANDA
ITU JELASNYA MEMBUKTIKAN
ALLAH MENGASIHIMU SETIAP MASA
DIUJI TAHAP KEIMANAN
SEDANGKAN RAMAI TERBIAR DILALAIKAN
HANYA YANG TERPILIH SAHAJA
ANTARA BERJUTA MENDAPAT RAHMATNYA
ALLAH RINDU MENDENGARKAN
RINTIHANMU BERPANJANGAN
BERSYUKURLAH DAN TABAHLAH MENGHADAPI
SEGALA TAKDIR
TERIMALAH DENGAN HATI YANG TERBUKA
WALAU TERSEKSA ADA HIKMAHNYA
ALLAH RINDU MENDENGARKAN
RINTIHANMU BERPANJANGAN
BERSYUKURLAH DAN SABARLAH MENGHADAPI
SEGALA UJIAN YANG DIBERI
MAKA BERSYUKURLAH SELALU.....

16 comments:

  1. memang hebat ujian bulan ramadhan tahun ni pd aku... tapi alhamdulillah aku berjaya tangani...

    ReplyDelete
  2. org kelate ke?
    atau org perantauan dok kat negeri org?
    salam perkenalan
    add aje dlm friendster tapi tak berkenalan pun
    mase pose ni malas plak nak bergerak jauh takut penat + dahaga

    ReplyDelete
  3. QISTINA - Nanti AD cite lepas raya ke 4 k..ahaks..

    ReplyDelete
  4. BOZZO - Ya ujian tiba2 dtg bulan ini..Alhamdulillah ko berjaya tangani..

    SHAHRIL - Yup Klate and staypun Klate..Ok nanti Ad add k..

    ReplyDelete
  5. thanks sebab singgah sahur di halaman gue..huhuhu

    ReplyDelete
  6. sy menghargai pandangan anda...makasihh ya :)
    selamat berpuasa~~

    ReplyDelete
  7. nak kawen eh?? nakal btol taknak citer...

    ReplyDelete
  8. AMIRUL - Sama-sama..Selamat berpuasa juga..

    MIEZI - Sama-sama ,just an opinion yg tak seberapa..

    ReplyDelete
  9. Sabar. Bermula dari ketenangan, timbul tawakal dan redha kepadaNya. Mulut mampu berbicara. Hati siapa yang tahu. Hanya Dia. Biarlah ketenangan menyelubungni hati kita agar lebih rasional dalam berfikir utk lebih bersabar. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  10. takleh sabar la Ad!

    **pssstt... meh citer meh!

    ReplyDelete
  11. Raya ke-4 open house? Hehe.
    Betul tu, kedua-duanya sama penting; akhirat dan dunia.
    Harap-harap semua blogger dapat memanfaatkan bulan yang mulia ni :)

    ReplyDelete
  12. SKULLSPLITTER - Insyallah moga kita semua lebih bersabar dalam segala apa yang berlaku.

    QISTINA - Sabar separuh dari iiimannn..hihi

    FAISAL - Aii main teka teki gak macam Qistina nih..ahaks..Teka teki teka tekup ..sambung..hehe..
    Insyallah..Moga kita semua ambil peluang ini.

    ReplyDelete
  13. Separuh je? Lagi separuh mana?

    **Ad, meh bisik lah! :) winkwink

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)