Wednesday 7 October 2009

ENTRI KHAS : KEMATIAN

Entri Khas ni AD tujukan kepada kawan AD di Perak yang kehilangan Ayah tercinta pada tengahari tadi.Kepada beliau AD harap dia bersabar banyak2 kerana setiap yang hidup akan merasai mati. Moga dia tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan dan cabaran hidup ini.Selagi kita bernafas selagi itulah kesinambungan dugaan dan cabaran itu ada. Tiada siapa yang mampu menolak takdir ALLAH..
Moga arwah ayah kawan AD tu akan cucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.Aminn...

"Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda, "Apabila manusia meninggal dunia, terputuslah segala amalannya, kecuali dari tiga perkara; sadaqah jariah, ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang mendo'akannya." (HR. Muslim)."

1. Sadaqah Jariah    
Sadaqah Jariah adalah suatu ketaatan yang dilakukan oleh seseorang untuk mengharapkan ridha Allah Subhaanahu Wa Ta'ala, agar orang-orang umum bisa memanfaatkan harta yang disedakahkannya tersebut sehingga pahalanya mengalir baginya sepanjang barang tersebut masih ada.Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda, "Apabila manusia meninggal dunia, terputuslah segala amalannya, kecuali dari tiga perkara; shadaqah jariyah, ilmu yang bermanfaat atau anak shaleh yang mendo'akannya." (HR. Muslim).

Rasulullah  Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam juga bersabda, "Barangsiapa yang membangun masjid untuk mencari wajah Allah, niscaya Allah membangunkan untuknya sebuah rumah di dalam surga." (HR. Bukhari dan Muslim).

2. Ilmu yang Bermanfaat

Rasulullah  Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda, "Barangsiapa mengajarkan suatu ilmu, maka dia mendapatkan pahala orang yang mengamalkannya, tidak mengurangi dari pahala orang  yang mengamalkannya sedikitpun." (HR. Ibnu Majah).
Sama saja apakah dia mengajarkan ilmu tersebut kepada seseorang atau berupa buku yang orang-orang mempelajarinya setelah kematiannya.

Dari 'Aisyah—radhiyallahu 'anha—dia berkata, bahwa Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda, "Orang yang mengajarkan kebaikan dimintakan ampunan oleh segala sesuatu, sampai ikan-ikan yang ada di dalam lautan." (HR. Al Bazzar).


3. Anak soleh yang mendo'akan ibubapanya

Anak termasuk usaha ibubapa, sehingga amalan-amalan soleh yang diamalkan si anak, juga akan menjadikan ibubapa mendapatkan pahala amalan tersebut, tanpa mengurangi pahala anak tersebut sedikit pun. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda, "Sesungguhnya sebaik-baik yang kamu makan adalah yang (kamu dapatkan) dari usaha kamu, dan sesungguhnya anak-anakmu itu termasuk usaha kamu." (HR. At-Tirmidzi, An-Nasa'i dan Ibnu Majah).

5 comments:

  1. Salam, Al-FATIHAH buat arwah. Dari Dia kita datang, kepada Dia juga kita pergi..

    ReplyDelete
  2. al-fatihah... semoga beliau tabah ye.

    ReplyDelete
  3. teringat cerita 'Nur Kasih'. ayat permulaan dia yang 3 ini. ;)

    Takziah buat keluarga kawan Ad. Semoga rohnya dicucuri rahmat.

    ReplyDelete
  4. salam takziah....
    Al-Fatihah.....

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)