Monday, 26 April 2010

Satu Sepuluh Seratus Seribu Sejuta..



Aku masih disini dalam pencarian yang tak pasti

Dalam langkah keliru dalam mimpi yang sedar

Gerak rasa itu kuat tapi daya itu lemah dalam langkah

Mengapa kita cuba sedangkan itu satu yang pasti


Aku langkah sampai satu langkah aku berhenti
Aku langkah sampai sepuluh langkah aku berhenti

Aku pernah langkah sampai seratus langkah aku berhenti

Malah aku langkah sampai seribu langkah aku berhenti

Mungkinkah aku perlu melangkah sampai sejuta langkah?

Mungkin perlu dan mungkin juga tidak


Dalam jasad yang bergerak
Seolah tiada apa

Seolah-olah tiada rasa

Seolah-olah tiada usaha

Seolah-olah tiada daya

Seolah-olah tiada nyawa


Bisa bicara dalam gelak
Bisa bicara dalam tangis

Bisa bicara dalam diam

Bisa bicara dalam khayal


Masih mengharap nafas dulu
Masih mengharap udara dulu

Masih mengharap bayang dulu

Masih mengharap kelibat dulu


Walau tangis itu sendu
Walau airmata itu penuh

Walau jantung ini tertikam

Walau nafas ini terhenti


Kuatnya rasa yang mencengkam
Sesaknya dada menghimpit

Pedihnya hati menikam

Sakitnya jantung terbekam


Bisakah aku lari
Bisakah aku henti

Bisakah aku benci

Bisakah aku pergi


Jawapnya
Konlusinya

Hadnya

Aku tidak bisa.

* Monolog spontan petang hari 26 April 2010..7.26 ptg ~Aku bisa..Bisa bicara tentang Melankolik Hipotisis diri aku di blog aku..Aku tidak tahu kau bisa bicara tentang apa dalam diri kau dalam blog kau sebab aku adalah aku yang sering membicarakan melankolik aku kerana ini blog Melancholic Hyphothesis AD RIFZA.... :p ~

13 comments:

  1. masih mencari ke? bukan dah jumpa?

    ReplyDelete
  2. salam ad,

    ingat
    rindu
    sedih
    dendam
    suka
    duka
    ingin
    masih....

    simpan sahaja jadi sejarah
    jadi senyuman
    jadi peneman hati

    berkaryalah dalam blog melankolikmu
    ini hatimu
    ini kisahmu
    ini jalanmu...

    aku hanya tumpang
    meneka hati kamu hati dia...


    salam,
    xoxo

    ReplyDelete
  3. FAISAL- Brapa kali laa soalan yg sama..ekekeke

    ReplyDelete
  4. BIRU-Hatiku hatiku jua..:-) ..Kisah dan jalan ini walau perit dan getir harus juga ditempuhi..Moga ALLAH berikan kekuatan..

    ReplyDelete
  5. YANIE- Singgah kat lain laa tu..eheh..

    ReplyDelete
  6. teringin nak faham maksud di sebalik aksara ni.
    tapi, duk renung punya renung, masih tak faham2.

    mungkin jiwa ku bukan jiwa seni. uhuhuhu

    ReplyDelete
  7. E.d.Y. - Pencarian sampai hujung nyawa..:)

    ReplyDelete
  8. AIN FATIHAH- Senang jer ain..cuba masuk dan bayangkan diri dalam aksara itu..suasana kena senyap dan duk sorang2..pasti faham..:)

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)