Sunday, 22 March 2009

DEBARAN..



Semua orang akan berdebar jika memikir dan menunggu sesuatu yang mereka amat tunggu-tunggu.. Sesuatu yang mereka harapkan atau sesuatu yang mereka tidak harapkan.. Apabila semakin hampir masanya semakin rasa debaran di dada..

Biasanya debaran akan lebih kuat jika kita tidak yakin dengan apa yang kita buat.. Atau juga kita tidak nampak langsung keputusunannya yang bagiamana.. Fikiran sering terganggu kerana memikirkan apa yang kita akan hadapi selepas ini..

Jika semasa belajar ,pelajar akan berdebar apabila menunggu keputusan peperiksaan.. Apabila sudah dewasa menunggu keputusan temuduga.. Menunggu keputusan cinta pun ada.. Dan ada juga menunggu untuk diakad nikahkan masa berkahwin.. Bila dalam bidang perniagaan menunggu pula keputusan dan kelulusan sesuatu projek perniagaan.. Banyak perkara dalam hidup ini yang membuatkan kita berdebar-debar..

Semakin dekat kita dengan masa itu semakin debaran akan terasa.. Dup dup dup jantungnya berdegup.. Jika kita sudah berusaha untuk mendapatkan sesuatu seharusnya kita pasrah dan redha dengan keputusan yang akan berlaku.. Jika kita telah berusaha sedaya upaya insyallah Allah akan memberikan keputusan yang baik selari dengan usaha kita.. Dan jika kita sudah berusaha dan keputusan adalah sebaliknya kita juga harus pasrah dan redha bahawa setakat itu sahaja rezeki kita..Allah yang menentukan segalanya..

Jangan sekali-kali kita berputus harap kerana jika gagal tidak selama-lamanya kita gagal..Akan ada hari esok yang menjanjikan kejayaan buat kita..Insyallah..Selagi kita sudah berusaha tetapi jika gagal itulah takdirnya untuk kita dan mungkin juga ada kurang dimana-mana yang harus kita perbaiki agar kejayaan juga dapat kita genggam..

Sekali gagal tidak selama-lamanya kita gagal kerana peluang antara kita adalah sama cuma bagaimana kita mengambil peluang itu sebaik-baiknya dan usaha yang terbaik..Insyallah suatu hari kejayaan juga yang akan kita alami..Sama-sama kita berusaha untuk mencapai apa jua yang kita hajati dengan usaha yang padu dan penuh tekad agar tiada lagi kegagalan yang kita alami..Insyallah Allah maha adil dalam kejadianNYA..Moga kita dipilih untuk menerima kejayaan nanti..Sama-samalah kita berdoa..
p/s:Gambar tiada kena mengena dengan penulis yea..hehe..

22 comments:

  1. Fikir berdebar untuk kahwin...
    Nasib ada mention kat bawah sekali tu..hehe

    Setiap orang akan berdebar...
    Cuma, cara untuk mengawal debaran itu berbeza...

    Perbanyakkan doa penerang hati...
    InsyaAllah akan dapat dikawal dengan baik...

    ReplyDelete
  2. huh...igt gmbr atas tu Ad punya.... igt nak wish CONGRATULATION bro.... ehehehe apapun setiap org punya debaran masing...mungkin getarnya yg tidak sama, mungkin sebab juga ada bezanya... apapun selamat semuanya untuk Ad...

    ReplyDelete
  3. yer ke tak der kena mengena ad... hehehehe... kalau ya pun apa salahnya kann...

    ReplyDelete
  4. saya boleh agak apa yg ad debarkan ...
    debaran menanti jawapan yg belum pasti , kan , kan ...

    ReplyDelete
  5. salam berdebar2 Xora tgk gmbo ats tuh...kalo tak bc hbs kompon da wish mcm2 nih..ngeh3...

    btw,ikot la kata hati dan bertindak dgn rasional..=)

    ReplyDelete
  6. aik...
    mcm x lama dah tue..
    sabar2...

    ReplyDelete
  7. ALHUSSAINI-Semua org berdebarkan..Moga bleh kontrol debaran itu..Apa ayatnye ek?..ehhe

    ReplyDelete
  8. Sufi Idany-terima kasih ..Moga semuanya selamat ..Moga debaran ini akan hilang..

    ReplyDelete
  9. AREP-hehehe..apa salahnya ek?..memandai jer dia..Arep dulu laa..hehe

    ReplyDelete
  10. ASE1-Haii jawapan apa yg belum pasti tu?..hehehe..betul lah tu belum pasti lagi ni..duk tunggu ni..hehe..esok lusa kuar la keputusan..hehe

    ReplyDelete
  11. IXORA-hehehe berdebar2 yea...hehe..nak wish pn takpe..haha..gerak hati bolehke kita percaya?..Adakah ianya ikhlas dri hati?..hmmm

    ReplyDelete
  12. MOHD RAZ-Tak lama apa tu?..ahaks..memandai jer dia...hehe...sabar2 ..hehe

    ReplyDelete
  13. bg Xora boleh percaya..tapi mesti disatukan dengan akal yg waras..insyaallah, akn baik, kalau da niat ikhlas...ermmmm...

    ReplyDelete
  14. NANI ALING-Ahaks... suspen ek?..hehe...Sib baik baca sampai habis..

    ReplyDelete
  15. SAAD-Tahniah apanya Zahar oii..hehe..Tak baca habis lee ni...Baca habis dulu entry ni..adess laa..hehe

    ReplyDelete
  16. baca citer ko nih dari tak bedebar jadi bedebar plak bozzo nih....

    ReplyDelete
  17. baca citer ko nih dari tak bedebar jadi bedebar plak bozzo nih....

    ReplyDelete
  18. Haha. Nasib baik Cahaya tak bagi Tahniah gak. Yelah, dah excited ni. :P

    Cahaya suka rasa berdebar kalau nak cuba sesuatu yang baru. Tapi kalau berdebar2 tak tentu pasal, parah gak. Tak senang duduk dibuatnya. Cahaya akan amalkan Istigfar banyak2. Alhamdulillah, setakat ni berkesan.

    Debaran sering dikaitkan dengan perasaan 'takut gagal'. Yelah, semua mahukan yang terbaik dan ter'perfect' untuk diri sendiri dan apa saja dikerjakan. Tapi kita masih lagi tidak boleh melawan Qada & QadarNya.

    Gagal tak semestinya kalah. InsyaAllah peluang masih terbuka, jika hati masih terbuka utk mencuba. :)

    ReplyDelete
  19. BOZZO-Lorr awat lak camtu Bozzo..Debaran apa tu..hehehe..

    ReplyDelete
  20. CAHAYA-Hehehe..Sib baik baca sampai habis..ahaks..
    Hmmm..Insyallah andainya gagal kita mencuba lagi..rite..moga takdir yg baik2 sahaja untuk kita..

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)