Friday 13 March 2009

Tarikan kekayaan....


Masih lagi dalam mood kaya kaya...hehe..Kita sering tertanya-tanya kenapakah orang yang kaya dan banyak harta ni akan dihormati?..Orang lain selalu melebihkan orang yang kaya..Seolah-olah mereka lebih dipandang mulia oleh orang ramai..Tidak seperti orang yang susah dan tiada harta mereka hanya akan dipandang sebelah mata sahaja oleh orang lain..

Bila seseorang itu kaya ramai yang ingin menghampiri dirinya..orang yang tidak punya apa-apa tidak pun diambil peduli oleh orang ramai..Apakah kuasanya harta dan kekayaan itu yang menarik orang lain menghampiri orang yang berharta dan kaya?..Apakah mereka ada tarikan yang membuatkan orang lain tertarik?..Kenapa orang lain tertarik dengan mereka sedangkan mereka sama juga dengan orang yang susah..Darah mereka juga merah..

Apabila berharta dan kaya orang lain suka menghampiri dan mendekati..Adakah mereka mendapat tempias dari kekayaan yang dimiliki oleh orang tersebut?...Apabila kaya mereka dihormati seolah-olah sebagai seorang pemimpin masyarakat..Orang yang susah dan tidak berharta akan di cemuh jer..Lumrah alamkah begitu?..Hanya orang yang kaya raya sahaja dipandang oleh orang ramai?..Tidak bagi orang yang tidak ada apa-apa atau susah.

2 comments:

  1. Orang cakap, kalau kita kaya harta hari ini, tak semestinya kita kaya harta hari esok. Berdampingan dengan orang kaya, takkan buat kita kaya. Tapi, kalau kite lihat orang kaya, dan berazam nak jadi macam dia, itu sangat bagus. Tapi, kalau kite dekat ngan dia semata2 untuk hasad dengki dan sebagainya, baik lupakan je.

    Tiada istilah mengambil 'luck' atau 'ong' orang kaya. Apa sahaja di dunia ni perlu usaha. :)

    Resam hidup di dunia, yang kerdil akan dibawah. Yang besar, di atas. Tapi jgn takbur sampai lupa Yang DI ATAS itu. :) Bila2 je dia boleh tarik apa yang kita ada.

    ReplyDelete
  2. CAHAYA-Kenapa orang kaya yang lebih dipandang?..Tidak orang macam2 kita ni?..Malah org yang kaya di sayangi lebih dari kita ni yang ikhlas..kenapa org seme tgok pada kekayaan harta sahaja?..Tidak pn nilai kekayaan akhlak?..hmmm..

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)