Sunday, 8 March 2009

SALAM MAULIDURRASUL 1430H

Antara isi/kandungan penting yang dipetik dari khutbah terakhir Rasulullah SAW - disampaikan pada 9 Zulhijjah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah, Gunung Arafah


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. (Semua manusia berasal dari Adam dan Hawa, tidak ada (bangsa) Arab yang lebih mulia dari (bangsa) bukan Arab atau (bangsa) bukan Arab lebih mulia dari (bangsa) Arab; juga tidak ada yang (berkulit) putih lebih mulia dari yang (berkulit) hitam atau yang (berkulit) hitam lebih mulia dari (berkulit) putih) Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur an dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba-hambaMu.




“Pada hari ini, telah Aku sempurnakan bagimu Agamamu, dan telah aku cukupkan nikmatKu untukmu, dan Aku redha Islam menjadi agamamu”. (Al-Maidah-3)Ayat Terakhir yang diwahyukan Allah SWT ke atas Baginda Rasulullah SAW tidak lama selepas Khutbah Wida'

15 comments:

  1. Salam Maulidur Rasul. :) Have a great weekend. :)

    ReplyDelete
  2. AL-HUSSAINI-Moga kita menghayati sepenuhnya Maulud ini..Insyallah

    ReplyDelete
  3. CAHAYA-Salam Mauludurrasul juga Cahaya...Happy weekend too..

    ReplyDelete
  4. semoga sambutan hari esok, Maulidur rasul menambahkan lagi keberkatan dan cintanya kita kepada Rasulullah dan Allah SWT

    ReplyDelete
  5. salam maal hijrah,
    moga kiter mndapat syafaat dariNYA..
    amin.
    sgala yg baik dtg dariNYA.
    n yg bruk itu dr klemhan kiter sndri.

    ReplyDelete
  6. SKATYPE-Yup yg baik driNYA n yg buruk kelemahan diri manusia itu sendiri..Kita harus berubah untuk menjadi lebih baik dan baik..Insyallah..Moga Allah memberkati kita semua...

    ReplyDelete
  7. Selamat Meyamnut MaulidurRasul ad - moga keimanan kita semakin bertambah utk terus yakin pada Rasul junjungan mulia kita...

    ReplyDelete
  8. CHIME-Insyallah Chime sama-samalah kita tingkatkan keimanan dan mengikut sirah Rasulullah s.a.w..

    ReplyDelete
  9. Salam Maulidur Rasul Ad! :)
    Tak sempat nak buat post pun... vacation dengan family :)

    Kalau tak memang dah buat OT dah :)

    Number chalet Pakya nanti saya post dalam blog ok? :)

    ReplyDelete
  10. FAISAL-Wahh bahagianya vacation ngan family...Baguslah selalu gather2 ngan family..Rapatkan kekeluargaan..hehe..Ok nanti Ad check kat blog no nya..

    ReplyDelete
  11. Ok ;)

    Esok kot post pasal vacation tu.
    Malam ni karang je :)

    ReplyDelete
  12. ♠ salam maulidur rasul abg ad..
    lagu ghaib mu...
    teringat drama kat tv3 baru2 nih

    heehhehe

    (^_^)

    ♥Yanie Putrajaya♥

    *********************************

    ReplyDelete
  13. YANIE-Mmg lepas tgok cite tu letak lagu ghaibmu ni..hehehe...

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)