Monday 9 March 2009

Syukur dan terima kasih ..

Haii sejak bercuti lama ni kerap lak duk update blog..haha...kang ada yang bosan ngan entry-entry Ad nanti..huhu...mana tau kan...Blog melankolik jer....orang pun ada yang terikut-ikut melankolik gak..ahaks..Ada kata jiwang lah..hehe..apa-apa jer lah kan..asalkan Ad bahagia...haha..tapi motifnya anda semua boleh fikir .. lu fikirlah sendiri .. Setiap entry ada pernyataan rasa diri dan juga cuba merasa apa yang orang lain rasa..Selagi keinginan ini ada dan minat ini ada boleh jer buat entry..Insyallah..Moga anda semua mendapat sesuatu disini..walaupun sedikit...we share something ..rite?..

Hmmm apa ek nak story mory ?..hmmm..Hari ni tak berapa nak sihat..bangun jer tido dah berkejar ke toilet..Tak berapa sedap peyott..huuhu..Rest jer today at home....Apa-apa pun takde mood nak buat duk tak selesa dalam peyott jer..sampai skrg ni belum baik..Dah telan ubat 2 kali..Hopefully esok oklah ...

Hari ni takde buat apa tapi ada gak tgok tv ..banyak program maulidurrasul hari ni..Macam2 dalam tv..Sambutannya...Penghayatannya masing-masing yang rasa..rite?...Then tadi suka lak tengok drama kat tv2..tajuk nahi mungkar...Zamarul berlakon ngan Watie elit..Cerita untuk insaf-insaf biasalah TV kalo sambutan hari-hari Islam..Cerita dia mula-mula hidup susah ..Then bila orang bagi kepercayaan sebab kerajinan dia ,dia menjadi kaya raya..Bila kaya raya jadi lupakan Allah..Masa miskin selalu solat dan ingat Allah..Bila dah kaya raya jadi lupa diri dan minum segala..Keluarga terabai dan hancuss...Anak tak ketahuan pergi mana..terlibat zina dan macam2 lah...

Kadang-kadang terfikir kenapa apabila susah selalu jer ingatkan Allah dan selalu buat baik tapi bila sudah kaya-raya dan harta banyak selalu lupakan Allah..Adakah sifat manusia itu begitu?..Apabila kaya sahaja niat jadi lain..terpesong dari jalanNYA..Lupa diri dan asal kejadian diri...Hilang panduan hidup sedangkan sebelum itu jalannya cukup mulia walaupun hendak makan sesuap nasi pun susah...Kenapa manusia apabila kaya raya (tidak semua) semakin jauh dari jalan yang lurus?..Jalan yang Allah redhai ?...Sedangkan apabila kaya raya seharusnya kita semakin dekat dengan Allah kerana dengan limpahan rezeki yang Allah berikan..Kan rezeki itu datang dariNYA jua?..

Manusia sering leka dan lalai dalan jalan hidupnya...Allah sudah berikan kita kekayaan dunia dengan apa sahaja kenikmatan yang Allah berikan..Kita dah ada rumah..kereta..keluarga dan apa sahaja keperluan yang datangnya dari rezeki yang Allah berikan..rite?..Rezeki yang datang adalah kurniaan Allah kepada hambaNYA..Sepatutnya luahkan dan tunjukkan rasa syukur dan terima kasih kita dengan selalu mengingatiNYA walau apa jua yang kita lakukan dan dimana sahaja kita berada...Allah maha besar dan bila-bila masa sahaja akan ditarik semuanya jika Dia kehendaki..ucapkanlah syukur dan terima kasih kepadaNYA dengan mengerjakan suruhanNYA dan meninggalkan laranganNYA...Sama-samalah kita menjalani hidup ini dengan penuh keberkatan dan kerahmatan dariNYA..Moga Allah mengampunkan dosa-dosa kita yang lalu...Insyallah...

18 comments:

  1. Manusia... sifatnya memang sangat mudah terlupa...

    ReplyDelete
  2. blog ad bagus ekceli ... cuma kena rajin baca n sintesis ... bukan sekadar melankolik

    ReplyDelete
  3. harap ana pun tak leka..tapi kekadang sering saja Subuh ditinggalkan terutamanya di hujung minggu. Kena berubah ni

    ReplyDelete
  4. ZINO-Salam Maulidurrasul juga..Terima kasih ziarah blog AD..

    ReplyDelete
  5. CHIME-Begitulah sifat manusiakan..Harap2 kita semua tidak terpesong hati dari jalanNYA..Insyallah..

    ReplyDelete
  6. AREP-Hmmm melankolik sudah jadi tajuknya Arep..Sentiasa akan melankolik..Cuma insyallah ada juga renungan dan melankolik fikir yang membuatkan kita semua berfikir..Fikir atas melankolik pn ok..hehe..terima kasih puji2..Nanti balik Klate blanja k..ahaks..

    ReplyDelete
  7. AL-HUSSAINI-Hmm harap kita semua tidak leka..Perubahan adalah perlu untuk kebaikan diri..Tidak salah bila kita berubah untuk kebaikan..Lagi dituntut..Insyallah..Moga kita semua diJAGA olehNYA..

    ReplyDelete
  8. Manusia berubah 99 kali dalam sehari. Kadang2 kita sendiri tak sedar yang kita berlainan dr semalam. Asalkan perubahan itu ke arah kebaikan, Alhamdulillah.

    Lalai dan leka itu perkara biasa. Tapi, janganlah dibiasakan. :P lol.

    p/s: Ad, tamau sayu2 je. Cahaya pun naik layu dah.

    ReplyDelete
  9. CAHAYA-Insyallah kita berubah ke arah kebaikan dalam apa jua perkara..
    Sayu2 ek?..hehe...Jgn layuu..kalau layu org lain akan piluu..haha..

    ReplyDelete
  10. sejuk sikit ati singgah blog nie :)

    ReplyDelete
  11. MOHD RAZ- Kalo sejuk hati singgah2 lah selalu..hehe..

    ReplyDelete
  12. Petua sakit perut:

    1. Minum teh pekat.

    2. Minum 100 plus.

    3. Makan biji selasih mentah2.

    Pilih antara satu ;)

    ReplyDelete
  13. FAISAL-Nanti cuba kalo sakit peyot akan dtg..hehe..Tq..

    ReplyDelete
  14. bersyukur dgn segala apa yg kita ada sebelum lenyap didepan mata :)

    ReplyDelete
  15. MIEZI-Insyallah moga kita semua bersyukur..

    ReplyDelete
  16. Salam..good remnder to all of us...

    Semoga kita semua tahu akan erti syukur dalam erti kata yang sebenar....hakikatnya ramai yang tidak tahu bersyukur dengan apa yang kita miliki hari ini....

    marilah kita bersama2 mingkatkan ketakwaan agar kita tidak jauh dariNYA.....

    Amin...happy working dan selamat maju jaya di dunia dan akhirat....

    ReplyDelete
  17. WAN_Insyallah kita semua mengingati setiap detik awal kejadian manusia dengan tujuan apa adanya didunia ini..Moga kita semua sentiasa bersyukur..Moga anda jua berjaya dan sentiasa dirahmati..Insyallah..

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA YANG ADA :-)